Myynti, työskennellä myynnin parissa, myyjä… nämä sanat saattavat monissa herättää negatiivisia tunteita. En tiedä mistä monesti negatiivisena pidetty myyntimielikuva juontaa juurensa. Henkilökohtaisesti en tunne ketään, jolle ei olisi ollut hyötyä työkokemuksesta myynnin parissa. En myöskään tunne ketään rekrytointialan asiantuntijaa tai esimiestä, joka ei arvostaisi kokemusta myyntityöstä. Vanha totuushan kuuluu, että kaikki asiat jotka näet ympärilläsi on joku myynyt. Myyjiä löytyy ravintoloista, kauppojen kassoilta tai vaikkapa autoliikkeistä. Myyntiä tehdään monilla eri tavoilla, kuten puhelimessa, kasvotusten tai sähköpostitse. Myynnin voi ajatella tapahtuvan niin, että myyjä sekä ostaja ovat hyvin tietoisia myynnistä ja myyntitapahtumasta. Lisäksi ajattelen, että myymistä tapahtuu tiedostamattomasti ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
Uskon ajatukseen, että jos joku asia on mahdollista jollekin, on se myös mahdollista kaikille. Jokaisessa meissä asuu myyjä. Joillekin tämän taidon aktivointi tai esiin houkuttelu saattaa tarvita enemmän toistoja ja harjoittelua kuin toisille. Argumentointi, kuuntelu, keskustelu ja asioiden esittäminen positiivisella otteella on mahdollista meille kaikille. Olemme tehneet niin lukuisia kertoja eläessämme, esimerkiksi kertoessamme kaverillemme onnistuneesta lomamatkasta tai kuvaillessamme syömäämme herkullista illallista. Sitä myynti on kaikessa yksinkertaisuudessaan. Lisäksi mallittamalla hyvää myyjää, kaikkien on mahdollista oppia myymään yhtä hyvin. Meillä Hyvillä Lehdillä on töissä useita maamme parhaimpiin kuuluvia myyjiä ja puhelinmyyjiä. Heiltä oppii joka päivä lisää hyödyllisiä myyntitaitoja.
Ajatus linjoja pitkin vyöryvästä puhelinmyyjästä on mielestäni vanhentunut. En usko kaverinikaan vaikuttuvan lomakokemuksistani jos luettelen kaikki reissun hyvät puolet paperista ilman, että kaverini saa suun vuoroa. Jotta vuorovaikutus kahden tai useammankin ihmisen välillä onnistuu, on tärkeää, että kaikki osallistujat ovat samalla tasolla ja ikään kuin samassa mielenmaisemassa. Tätä tilaa luodaan kysymällä, kuuntelemalla ja samaistumalla toisen ihmisen tilaan. Tämä taidon voi jokainen oppia.
Käytän aika ajoin NLP- kurssilla oppimaani harjoitusta minulle vaikeiden asioiden käsittelyssä. Harjoituksessa pohditaan jotakin itselle vaikeaa tai muuten epämieluista sanaa niin, että keksitään sanalle korvaava sana. Jos minulle sana myynti olisi jollakin tavalla ongelmallinen, voisin miettiä mikä muu sana myynti voisi olla. Minulle se olisi ehkä vuorovaikutus tai vaikuttaminen. Yksi NLP- kurssikavereistani korvasi sanan myynti sanalla valmentaminen.
Yrityksessämme kaikki halukkaat oppivat varmasti myymään. Meillä on alamme parhaat myyjät, vuorovaikuttajat ja valmentajat. Tule rohkeasti teitä töitä kanssamme!